نمایش میلاد عیسی مسیح (ع) در ایتالیا ( Il presepe )

کریسمس تو ایتالیا رسم و رسومات زیادی داره و یکی از اونا پرزپه (Presepe) هست. پرزپه به معنی گهواره بچه و آخوره، اما امروزه به عنوان ماکت اصطبلی که توش عیسی مسیح به دنیا اومده شناخته میشه.

نمایش میلاد عیسی مسیح (ع) در ایتالیا

رسم و رسوم ساخت این ماکتها به قرن 13 برمی‌گرده. گرچه سنت فرانسیس آسیزی که تو بحث استیگماتا در موردش صحبت کردیم، اولین کسی نیست که این کار رو کرده اما کسیه که به توسعه اون کمک زیادی کرده. اواسط دسامبر 1223، تو یه غار طبیعی شهر گرچو (Greccio)، اون این صحنه اصطبل رو باز سازی می‌کنه و همراه با بقیه در کنارش مراسم عشای ربانی شب عید رو به جا میاره.

از معجزات و شفا پیدا کردن مریض‌ها تو این مراسم، داستان‌ها و روایت‌های زیاد نقل شده.

نمایشگاه‌ها و موزه های زیادی رو می‌تونید تو ایتالیا پیدا کنید که با صدها ماکت و شکل‌های مکانیزه، تنها به موضوع پرزپه پرداختند. در واقع میشه گفت که موضوع پرزپه تو ایتالیا یه هنر موروثیه که ریشه تو مذهب، فرهنگ، زبون و داستان‌های تاریخی داره.


تو ایتالیا سبک و مواد مصرفی تو ساخت این ماکت‌ها، بنا به موقعیت‌های جغرافیایی و تاریخی متفاوته. مثلا تو پرزپه های سیسیلی، از مرجان، صدف، استخون و عاج فیل، سنگ مرمر و مواد دریایی دیگه استفاده میشه، اما تو پرزپه های رومی، از درخت‌های کاج و زیتون و کانال‌های آب باستانی که نشون دهنده منظره های روم باستانه استفاده میکنن.

تو ناپل ساخت این صحنه ها (Fare il presepe) یه هنر واقعی و جدی به شمار میاد. صحنه‌هایی با جزئیات فراوان و پر از مشخصه‌های ریز که داستان‌های انجیل رو شرح میدن، توسط استادکاران با چوب و سفال نه تنها برای کلیسا، بلکه برای خونه‌های اعیان و اشراف ساخته میشه.

Via San Gregorio Armeno


خیابون باریک سن گرگوریو آرمنو (Via San Gregorio Armeno) وسط شهر ناپل، پر از مغازه هاایه که پشت ویترین‌های رنگارنگشون می‌تونید انواع و اقسام این صحنه ها رو ببینید. گذشته از اون تو موزه ملی سن مارتینوی ناپل (Museo Nazionale di San Martino) تو قسمت Il Presepe Cuciniello می‌تونید کلکسیونی از مجسمه های چوپونا، فرشته ها و حیوانات رو که متعلق به قرن 17 هستند رو ببینید.

پرزپه

اوقات کریسمس تو واتیکان سیتی ، یه پرزپه بزرگ و باشکوه، تو میدون سن پیترو (Piazza San Pietro) برپا میشه.

گذشته از همه اینها تو ایتالیا شما می‌تونید پرزپه های زنده رو هم ببینید! تو این پرزپه ها، هنرمندان با حیوانات مختلف، صحنه های میلاد رو بازسازی می‌کنن.