A Carnevale Ogni Scherzo Vale!

تو ایام روزه، از شراب و دسرهای خوشمزه ایتالیایی خبری نیست، هیچکس کلمات کثیف به زبون نمیاره و از لذائذ معمول هم پرهیز میشه. این ایام 40 روز طول می‌کشه و بهش کوارزیما (Quaresima) میگن که از کلمه کوادرا جزیما (Quadragesima) به معنی 40 روز گرفته شده. کوارزیما، از روز چنری (le Ceneri – چهارشنبه خاکستر) شروع میشه و تا عید پاک ادامه پیدا می‌کنه.

ایتالیایی‌ها به جهت آمادگی برای ایام روزه، از چندین هفته قبل، شروع به جشن و عیاشی و خوشگذرونی می‌کنن که با انواع کارناوال ها و نمایشات بالماسکه و موسیقی همراهه!

گوشتخواری ممنوع یا Il Carnevale

کلمه کارنواله (Carnevale)از عبارت کارنه لواره (carne levare – پرهیز از گوشت) گرفته شده، چون تو این ایام از خوردن گوشت پرهیز میشه. البته اصل جشن به دوران قبل مسیحت برمی‌گرده و از جشن‌هایی مثل Saturnalia (جشن خدای زحل) و Lupercalia در 15 فوریه، سرچشمه می‌گیره.

رقص و پایکوبی و بالماسکه برای قرن‌ها تو ایتالیا وجود داشته و قدیمی ترین اون، دوم می 1268 در ونیز به ثبت رسیده.

coriandoli کاغذهای رنگی - کارناوال های ایتالیا - ایتالیا و زبان ایتالیایی

امروزه بچه ها کاغذای رنگی و نقل (coriandoli) پرت میکنن و اسپری برف شادی و امثالهم به هم میزنن، در حالی که بزرگترها بالماسکه اجرا می‌کنن و تو شهرهایی مثل ویارججو (Viareggio) نمایش‌های تماشایی زیادی با ماکت های سیار (papier–mâché) برپا میشه.

شیطنت و شرارت قسمتی از این فستیوال هاست و جمله “تو کارناوال هر شوخی مجازه (A Carnevale ogni scherzo vale)” در واقع اشاره به همین مطلبه .

struffoli استروفولی - ایتالیا و زبان ایتالیایی

استروفولی

مثل بیشتر جشن های ایتالیایی، غذاهای بخصوصی برای کارناوال آماده میشه. به عنوان مثال شیرینی های سنتی کارناوال (dolci tradizionali di Carnevale) شامل شیرینی هایی مثل cicerchiata, struffoli, chiacchiere, castagnole, causone napoletano و zeppole میشه .

cicerchiata چیچرکیاتا - ایتالیا و زبان ایتالیایی

چیچرکیاتا

چیچرکیاتا (Cicerchiata) بیشتر مربوط به نواحی مرکزیه (Abruzzo, Umbria, Marche, Lazio) در حالیکه استروفولی (struffoli) بیشتر مربوط به کارناول های جنوب ایتالیاس.

کارناوال های مربوط به نواحی مختلف:

viareggio از معروفترین کارناوالهای دنیاست که تو چهار آخرهفته متوالی، قبل از ایام روزه تو شهر Viareggio برپا میشه - کارناوال های ایتالیا - ایتالیا و زبان ایتالیایی

Carnevale di Viareggio: از معروفترین کارناوالهای دنیاست که تو چهار آخرهفته متوالی، قبل از ایام روزه تو شهر Viareggio برپا میشه. و شامل ماکتهای سیار (carri allegorici) چهره سیاستمدارا، هنرمندا و ورزشکارا و غیره اس.

Storico Carnevale di Ivrea به خاطر جنگ پرتقال ها که شرکت کننده ها به سمت هم پرت میکنن معروفه - ایتالیا و زبان ایتالیایی

Storico Carnevale di Ivrea: به خاطر جنگ پرتقال ها که شرکت کننده ها به سمت هم پرت می‌کنن معروفه.

 Carnevale Venezia شرکت کنندگانی که ماسک به چهره میزنن، باعث شده کارناوال ونیز یکی از رمانتیک ترین فستیوال های بزرگ اروپا باشه - ایتالیا و زبان ایتالیایی

Carnevale Venezia: شرکت کنندگانی که ماسک به چهره میزنن، باعث شده کارناوال ونیز یکی از رمانتیک ترین فستیوال های بزرگ اروپا باشه