قبلا تو تاپیک فرهنگ پنهان زبان ایتالیایی مختصرا اشاره کردم که ایتالیایی‌ها از زمان‌های قدیم حالشون خراب بوده و این موضوع رو تو مسائل هنری خودشون هم منعکس کردند. به بهانه موضوع شهرهای پمپی و هرکولانئوم در مورد این مسئله کمی بیشتر توضیح میدم. به علت اینکه ممکنه فیلتر کننده های گرامی اینجا رو با سایتهای پورونویی اشتباه بگیرن، من برای شرح موضوع از عکس‌های کمتری، در اندازه های کوچیک استفاده کردم. با یه جستجو تو اینترنت می‌تونین عکس‌های بیشتر و با کیفیت بالاتر رو پیدا کنید.

بعد از حفاری‌های گسترده ای که از قرن هجده ام تو شهرهای باستانی پمپی و هرکولانئوم انجام شد، نقاشی‌ها، مجسمه ها، سمبل‌های و حتی وسایل خانگی زیاد کشف شده که همگی در نمایش موضعات اروتیک اشتراک داشتند. گستردگی چنین کشفیاتی در شهر نشون میده که مردم اون زمان آزادی زیادی در مورد بیان چنین مسائلی داشتند. با اینکه آثار هنری زیادی در این زمینه کشف شده، اما به نظر می‌رسه که آثار بی‌شمار دیگری هم وجود داشته بعد از کشف دوباره پنهان نگه داشته شده. مثلا در سال 1998 یک نقاشی دیواری از پریاپوس (Priapus) خدای سکس، با آلت بسیار بزرگش، پیدا شد که با گچ پوشونده شده بود. ظاهرا کاشفین از دیدن این عکس خجالت‌زده شده بودن و اونو دوباره پوشونده بودن اما بارش باران در سال 1998 اونو دوباره نمایان کرد.

در سال 1819 فرانسیس اول پادشاه ناپل وقتی داشت با زن و دخترش از موزه ملی ناپل بازدید می‌کرد، چشمش افتاد به این آثار هنری و از خجالت سرخ شد، فوری دستور داد همه اونا رو از جلوی انظار عموم جمع کنن و بذارن تو یه جای مخفی و فقط افراد بخصوصی اجازه بازدید از اونا رو داشته باشن.

ماجرای بسته شدن و باز شدن نمایش این آثار بر روی عموم تا صد سال ادامه داشت و فقط توی مدت محدودی در سال 1960 برای عموم قابل دسترسی بود، تا اینکه در سال 2000 نمایش این آثار آزاد شد، هرچند هنوز افراد محدودی با مجوزهای کتبی حق بازدید از یک اتاقک کنار نگهبانی رو دارن.

هنوز مشخص نشده نقاشی هایی که روی در و دیوارها کشیده می‌شده جنبه تبلیغاتی و جذب مشتری داشته یا به منظور دیگه ای استفاده می‌شده. ساختمان عجیبی در پمپی پیدا کردن که ظاهرا به عنوان خانه عفاف استفاده می‌شده و روی دیوارهای اون نقاشی های اروتیک زیادی وجود داره. ایتالیایی‌ها بهش میگن لوپاناره (Lupanare).

این ساختمون 10 تا اطاق داره (تو هر طبقه 5 تا)، یه بالکن و یه دستشویی. این تقریبا بزرگترین خونه بوده اما به جز اون خانه های عفاف دیگه ای هم وجود داشته. اهالی هم مثل اینکه بسیار تو این زمینه مشتری دوست بودن، روی دیوار یه تالار، سنگ نوشته ای وجود داره که روش نوشته:

« اگه کسی تو این شهر دنبال عشق‌های گرم می‌گرده، باید بدونه که دخترای اینجا بسیار مهربون…»

بقیه اش از بین رفته.

چند نقاشی تازه کشف شده در دیوارهای حمام استابیه که تنها نقاشی‌های رم باستان هستند که در اونها همجنس بازی به تصویر کشیده شده

 

برای مطالعه بیشتر یه سر به لینک‌های زیر بزنید:

Erotic art in Pompeii

Erotic art in Pompeii and Herculaneum