صبحانه ایتالیایی سبک است و اغلب شامل یک فنجان قهوه (شیر گرم برای بچه ها)، کلوچه یا نان است. البته شیرینی هایی که داخل آن با خامه یا مواد گوناگون دیگر پر شده است نیز بسیار رایج است.

پاستا (Pasta) پای ثابت تمام غذاهای ایتالیایی است. پاستا نامی کلی است و به غذاهایی که از آرد گندم درست میشوند اطلاق می‌شود که در اشکال و رنگهای بسیار متنوعی پخته می‌شوند و گاهی اوقات داخل آن با گوشت، پنیر یا سبزی نیز پر می‌شود. ماکارونی و اسپاگتی به عنوان مثال از این گروه هستند. برای بدست آوردن رنگ زرد یا طلایی از زرده تخم مرغ، رنگ سبز از اسفناج، رنگ قرمز از گوجه فرنگی و رنگ سیاه از جوهر هشت پاها استفاده می‌شود.
در عکس زیر اشکال متنوع پاستا را ملاحظه می‌کنید:

پاستا با سس های مختلفی سرو می‌شود از سسهای مخلوط گوجه فرنگی با تکه های کوچک گوشت گوساله، خوک یا جگر پرندگان گرفته تا سسهای شامل ماهی و قارچ.

پیتزا غذای معروف دیگر ایتالیا است که در نواحی مختلف به اشکال بسیار متنوعی پخته می‌شود. غذای روزانه به طور معمول سه نوبت است. غذا خوردن در رستوران به طور معمول با پیش غذا به دنبال کمی پاستا شروع می‌شود. سپس غذای اصلی شامل ماهی یا گوشت، بعد هم دسر یا پنیر. سالاد هم اغلب پس از غذای اصلی سرو می‌شود. ایتالیا یکی از تولید کنندگان بزرگ شراب است و شراب نیز اغلب با غذا صرف می‌شود.

ایتالیایی ها برای صرف غذا اهمیت زیادی قائلند و برای وعده های غذایی، بویژه آنکه مهمانی هم داشته باشند، وقت زیادی اختصاص می‌دهند. در تعطیلات آخر هفته خوانواده ها ساعتها صرف ناهار خوردن می‌کنند، ناهار وعده اصلی محسوب شده و اغلب کنار هم صرف می‌شود، گرچه در شهرهای بزرگ با غرق شدن مردم در مسائل و مشکلات شهری این رسم درحال از بین رفتن است.

در یک کافه تریای معمولی حداقل 20 کارگر مشغولند. ایتالیایی ها از نشستن در کافه های کنار پیاده رو لذت می‌برند. در این کافه ها آنها وقت خود را اغلب برای صحبت کردن، نوشیدن قهوه یا شراب، ورق بازی یا تنها نشستن زیر آفتاب صرف می‌کنند.

ناهار معمولا ساعت 1:30تا 2 بعد از ظهر خورده میشود. شام در شهرهای شمالی از حدود 7:30 شروع شده و در شهرهای جنوبی مانند سیسیل حتی دیرتر از 10:30 شب.